Voeding & Leefstijl


"TIPS VOOR DE HERFST & vroege WINTER - het VATA seizoen"


In Ayurveda onderscheidt men 3 energieën, de zogeheten dosha's Vata, Pitta en Kapha.
Deze energieën zijn in de natuur en ook in ons lichaam & geest werkzaam.
Voor een goed en gezond functioneren is het belangrijk dat de dosha's in evenwicht zijn.
Er zijn veel factoren die het evenwicht van de dosha's beïnvloeden, zoals onze voeding, leefstijl, werk, emoties, omgeving en niet te vergeten de seizoenen. De overgang van het ene seizoen naar het andere staat bekend als een overgangsperiode. Deze periode duurt zo'n 18 dagen. In deze 18 dagen kun je je aanpassen en meegaan in de veranderingen van het ene seizoen naar het volgende. Met de veranderende seizoenen verandert de energie in de natuur, ons lichaam en geest.


De Herfst en vroege Winter noemen wij in de Ayurveda het Vata seizoen. Vata dosha is opgebouwd uit de elementen ether & lucht. Deze 2 elementen staan voor de eigenschappen droog, koud, luchtig en onregelmatig. Voor mensen met een overheersende Vata dosha in hun constitutie en voor mensen met een Vata onbalans is het vooral  van belang in dit seizoen veel aandacht te besteden aan het in balans houden van deze energie.


Voeding

In de Herfst & vroege Winter is tengevolge van een lagere buitentemperatuur onze innerlijke agni, de spijsverteringskracht, normaal genomen sterker dan in de andere jaargetijden. Daarom kunt u nu gerust iets zwaarder en overvloediger eten.

Geef indien mogelijk de voorkeur aan warme en voedzame gerechten, zoals stamppot, pasta’s en ovenschotels, melkproducten, bijvoorbeeld rijstepap, noten, geweekte gedroogde vruchten, zoals dadels, rozijnen en vijgen.

Vermijdt of verminder daarentegen rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel, zoals ongekookte havervlokken, knäckebröd en cornflakes met koude melk

Gebruik bij het koken altijd een beetje ghee (geklaarde boter). Ghee wordt in ayurveda hoog gewaardeerd vanwege zijn goede eigenschappen die de gezondheid bevorderen.

Dranken

Laat ijskoude dranken staan – drink in plaats daarvan iets warms, bijvoorbeeld Vata-thee of een verwarmende thee (zie onder het kopje Recepten), Het regelmatig drinken van heet water is zeer aan te bevelen. Het moet 15 minuten zachtjes koken met open deksel. U kunt het dan in een thermoskan doen en in kleine slokjes over de dag verdeeld opdrinken. Laat stimulerende middelen zoals koffie, zwarte thee en alcohol achterwege. Ze brengen Vata snel uit evenwicht.

Leefstijl

Vata bezit de eigenschappen ‘koud’ en ‘droog’ en kan daarom met warmte en vocht in evenwicht worden gebracht. Een oliemassage van het hele lichaam in de ochtend behoort tot de meest aangename maatregelen om Vata uit te balanceren. U masseert vóór het douchen of baden het hele lichaam met warme sesamolie – of met Vata-massage-olie, met kruiden die Vata kalmeren – en laat de olie een paar minuten intrekken. Deze massage heeft een kalmerende uitwerking op ons zenuwstelsel, stimuleert de bloedsomloop en helpt giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen. Douche of neem daarna een bad dat aangenaam warm moet zijn. Ook een warm voetbad ’s avonds kan Vata verlagen.

Draag warme, natuurlijke kleding en vermijd tocht en droge lucht in uw kamer.

Let er op dat er een goede verhouding is tussen rust en activiteit.

Een heel belangrijk punt in uw dagelijkse routine is regelmaat, omdat hierdoor Vata zeer goed in evenwicht wordt gebracht. Gebruik uw maaltijden daarom op regelmatige tijden, ga steeds ongeveer op dezelfde tijd – en niet te laat – naar bed en sta altijd om ongeveer dezelfde tijd op. Een regelmatige dagelijkse routine zonder stress ondersteunt het evenwicht van de drie dosha’s. Dit geeft een duidelijke harmonieuze invloed op uw lichaam en geest.

Verminder vooral in de Herfst en in de vroege Winter zo goed mogelijk alles wat uw Vata-dosha uit evenwicht zou kunnen brengen. Dat zijn om te beginnen stressfactoren zoals overbelasting op het werk, lange reizen, laat naar bed gaan en veel televisie kijken. Lees liever een goed boek of luister naar ontspannende muziek.


Een overzicht van de belangrijkste tips:

Een gezonde afwisseling van activiteiten, rust, sport, voldoende slaap en meditatie.

Krachtige, voedzame en warme maaltijden.

Een dagindeling met regelmaat, vooral regelmatige eetgewoonten.

Warmte: warme oliemassages, warm eten, warme kleding.

Versterking van het organisme met ayurvedische supplementen.




Vermoeidheid, lusteloosheid en andere ongemakken verdwijnen als sneeuw voor de zon door het veranderen van je leefstijl. De juiste voeding, beweging en het volgen van de natuur opent een andere wereld voor je. Stel een stappenplan op en wees eerlijk tegen jezelf. Schrijf op waar je precies last van hebt en bezoek een ayurvedisch arts/therapeut wanneer dat wenselijk is. Ga na welke voeding je energie geeft en vraag jezelf af of je op tijd eet, je lichaam heeft nu eenmaal brandstof nodig om te kunnen functioneren. Denk aan de dingen die je altijd al hebt willen doen. Doe ze nu! Beweging geeft warmte en warmte is energie om te leven. Je zult verbaasd zijn over wat je zelf allemaal kunt.

De aanpassing van voeding, dranken en leefstijl aan de verschillende jaargetijden hoeft niet al te dogmatisch opgevat te worden.
In Ayurveda gaat het er om vooral je natuurlijke gevoel te volgen en te leren luisteren naar de
behoeften van je lichaam & geest.

De hier genoemde aanbevelingen zijn van algemene aard en doen ieder mens in de Herfst & vroege Winter goed.

Voor meer specifieke en op uw constitutie afgestemde aanbevelingen kunt u het beste contact met mij opnemen voor een ayurvedisch consult.