Voeding & Leefstijl

"TIPS VOOR DE HERFST & VROEGE WINTER - het VATA seizoen"

                                                                                        

In Ayurveda onderscheidt men 3 energieën : Vata, Pitta en Kapha.
Deze energieën zijn in de natuur maar ook in ons lichaam & onze geest werkzaam.
Voor een goed en gezond functioneren is het belangrijk dat VPK energieën in jouw natuurlijke evenwicht zijn.
Er zijn veel factoren die jouw natuurlijke evenwicht kunnen beïnvloeden, zoals voeding, leefstijl, werk, emoties, omgeving en niet te vergeten de seizoenen. De overgang van het ene seizoen naar het andere staat bekend als een overgangsperiode. Deze periode duurt zo'n 18 dagen. In deze 18 dagen kun je je aanpassen en meegaan in de veranderingen van het ene seizoen naar het volgende. Met de veranderende seizoenen verandert de energie in de natuur, maar ook in ons lichaam & onze geest.


VOEDING

In de Herfst & vroege Winter is, tengevolge van een lagere buitentemperatuur, onze spijsverteringskracht, normaal genomen sterker dan in de andere seizoenen. U kunt nu gerust iets zwaarder eten - te lichte voeding kan Vata energie uit evenwicht brengen. Ook wind en koude veroorzaken verhoging van de Vata energie. Vata heeft de eigenschappen ‘luchtig’, ‘droog’, ‘koud’ en ‘onregelmatig’ . Daarom worden in de Herfst en vroege Winter de volgende Vata verlagende/balancerende maatregelen geadviseerd.

Geef de voorkeur aan warme en voedzame gerechten, zoals stamppot, pasta’s en ovenschotels, melkproducten, bijvoorbeeld rijstepap, noten en geweekte gedroogde vruchten.

Vermijdt of verminder daarentegen rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel, zoals ongekookte havervlokken, knäckebröd en cornflakes met koude melk.

Gebruik bij het koken een beetje ghee (geklaarde boter). Ghee wordt in Ayurveda hoog gewaardeerd vanwege zijn goede eigenschappen die de gezondheid bevorderen.

Gebruik nu bij voorkeur de smaken ‘zoet’, ‘zuur’ en ‘zout’.


DRANKEN

Vermijdt (ijs)koude dranken – drink in plaats daarvan iets warms. Het regelmatig drinken van heet water is zeer aan te bevelen. Laat 1-1,5 liter water 15 minuten zachtjes koken (eventueel met een stukje verse gember) met een open deksel. U kunt het gekookte water dan in een thermoskan doen en in kleine slokjes over de dag verdeeld opdrinken. Laat stimulerende middelen zoals koffie, zwarte thee en alcohol achterwege. Ze brengen Vata snel uit evenwicht.


LEEFSTIJL

Vata bezit de eigenschappen ‘koud’ en ‘droog’ en kan daarom met warmte en vocht in evenwicht worden gebracht. Een oliemassage (abhyanga) behoort tot de meest aangename maatregelen om Vata te balanceren. Deze massage heeft een kalmerende uitwerking op ons zenuwstelsel, stimuleert de bloedsomloop en helpt giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen. Ook een warm voetenbad in de avond kan Vata verlagen.

Draag warme, natuurlijke kledingen vermijdt tocht en droge lucht in uw kamer.

In de Herfst & vroege Winter kunnen we lichamelijk iets actiever zijn. Let er altijd wel op dat u niet te ver gaat en dat er een goede verhouding tussen rust en activiteit is.

Een heel belangrijk punt in uw dagelijkse routine is regelmaat, omdat hierdoor Vata goed in evenwicht wordt gebracht. Gebruik uw maaltijden daarom op regelmatige tijden, ga steeds ongeveer op dezelfde tijd – en niet te laat – naar bed en sta altijd om ongeveer dezelfde tijd op. Een regelmatige dagelijkse routine ondersteunt het evenwicht van VPK. Dit heeft een harmonieuze invloed op lichaam en geest.

Verminder vooral in de Herfst & vroege Winter zo goed mogelijk alles wat uw Vata energie uit evenwicht zou kunnen brengen. Dat zijn om te beginnen stressfactoren zoals overbelasting op het werk, lange reizen, laat naar bed gaan en veel televisie kijken. Lees liever een boek of luister naar ontspannende muziek.

Het neusslijmvlies is bij koud weer bijzonder kwetsbaar. Het is goed om ’s ochtends 1-2 druppels Nasya-olie in de neus te druppelen.


Een overzicht van de belangrijkste tips:

Een gezonde afwisseling van activiteiten, rust, sport, voldoende slaap.

Krachtige, voedzame en warme maaltijden.

Een dagindeling met regelmaat, vooral regelmatige eetgewoonten.

Warmte: warme oliemassages, warm eten/drinken, warme kleding.

Versterking van het organisme met Ayurvedische supplementen, zoals bijvoorbeeld Chyavanprash.


Vermoeidheid, lusteloosheid en andere ongemakken verdwijnen als sneeuw voor de zon door het veranderen van je leefstijl. De juiste voeding, beweging en het volgen van de natuur opent een andere wereld voor je. Stel een stappenplan op en wees eerlijk tegen jezelf. Schrijf op waar je precies last van hebt en bezoek een Ayurvedisch arts/therapeut wanneer dat wenselijk is. Ga na welke voeding je energie geeft en vraag jezelf af of je op tijd eet, je lichaam heeft nu eenmaal brandstof nodig om te kunnen functioneren. Denk aan de dingen die je altijd al hebt willen doen. Doe ze nu! Beweging geeft warmte en warmte is energie om te leven. Je zult verbaasd zijn over wat je zelf allemaal kunt.


De aanpassing van voeding, dranken en leefstijl aan de verschillende jaargetijden hoeft niet al te dogmatisch opgevat te worden.
In Ayurveda gaat het er om vooral je natuurlijke gevoel te volgen en te leren luisteren naar de
behoeften van je lichaam & geest.

De hier genoemde aanbevelingen zijn van algemene aard en doen ieder mens in de Herfst & vroege Winter goed.

Voor meer specifieke en op uw constitutie afgestemde aanbevelingen kunt u contact met mij opnemen voor een Ayurvedisch consult.