Voeding & Leefstijl

"TIPS VOOR DE HERFST & VROEGE WINTER - het VATA seizoen"



In Ayurveda onderscheidt men 3 energieën, de zogeheten dosha's Vata, Pitta en Kapha.
Deze energieën zijn in de natuur en ook in ons lichaam & geest werkzaam.
Voor een goed en gezond functioneren is het belangrijk dat de dosha's in evenwicht zijn.
Er zijn veel factoren die het evenwicht van de dosha's beïnvloeden, zoals onze voeding, leefstijl, werk, emoties, omgeving en niet te vergeten de seizoenen. De overgang van het ene seizoen naar het andere staat bekend als een overgangsperiode. Deze periode duurt zo'n 18 dagen. In deze 18 dagen kun je je aanpassen en meegaan in de veranderingen van het ene seizoen naar het volgende. Met de veranderende seizoenen verandert de energie in de natuur, ons lichaam en geest.

De Herfst & vroege Winter wordt in de Ayurveda het Vata seizoen genoemd. Vata dosha is opgebouwd uit de elementen ether & lucht. Deze 2 elementen staan voor de eigenschappen koud, luchtig, droog en onregelmatig*). Voor personen met een Vata constitutie en/of een Vata onbalans is het vooral  van belang in dit seizoen veel aandacht te besteden aan het in balans houden van deze energie.

Wanneer in de Herfst de temperatuur daalt, neemt onze agni (spijsverteringskracht) normaal gesproken toe. Dit merk je aan het feit dat je vaak meer eetlust hebt dan in de warme zomerdagen, wanneer onze agni afneemt. Wind en koude veroorzaken verhoging van de Vata-dosha. Dit is goed te begrijpen wanneer u weet welke eigenschappen*) Vata dosha heeft. Daarom worden in de Herfst & vroege Winter de volgende Vata balancerende/verlagende maatregelen geadviseerd.


VOEDING

Geef de voorkeur aan warme & voedzame gerechten zoals havermout/rijstepap, omelet met groenten, stamppot, ovenschotels, verse groentensoepen, geweekte droge vruchten, etc. Alles warm/verwarmend en vochtig zodat de eigenschappen van de Vata energie in balans blijven. Vermijd of verminder daarentegen rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel, zoals ongekookte havervlokken, knäckebröd en cornflakes met koude melk. Gebruik bij het koken altijd een beetje ghee (geklaarde boter). Ghee wordt in Ayurveda hoog gewaardeerd vanwege haar gezondheid bevorderende eigenschappen. Maak meer gebruik van de smaken zoet, zuur en zout.

Kruiden die Vata kalmeren zijn o.a. kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum.


DRANKEN

Laat ijskoude dranken staan – drink in plaats daarvan iets warms. Het regelmatig drinken van heet water is zeer aan te bevelen. Het moet 15 minuten zachtjes koken met open deksel op het vuur, eventueel met een stukje verse gember. U kunt het dan in een thermoskan doen en in kleine slokjes over de dag verdeeld opdrinken. Laat stimulerende middelen zoals koffie, zwarte thee & alcohol zo veel mogeljik staan. Ze brengen Vata snel uit evenwicht.


LEEFSTIJL

Vata kan met warmte en vocht in evenwicht worden gebracht. Een oliemassage van het hele lichaam in de ochtend behoort tot de meest aangename maatregelen om Vata te balanceren. U masseert vóór het douchen/baden het hele lichaam met warme sesamolie of met Vata massageolie en laat de olie een 15 tot 20 minuten intrekken. Deze massage heeft een kalmerende uitwerking op ons zenuwstelsel, stimuleert de bloedsomloop en helpt afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Douche of neem daarna een bad dat aangenaam warm moet zijn. Ook een warm voetbad in de avond, vlak voor het slapengaan, kan Vata verlagen.

Kleed u warm en vermijd tocht & droge lucht in uw huis- en slaapkamer.

Een heel belangrijk punt is regelmaat. Gebruik uw maaltijden daarom op regelmatige tijden, ga steeds ongeveer op dezelfde tijd – en niet te laat – naar bed en sta altijd om ongeveer dezelfde tijd op. Een regelmatige dagelijkse routine zonder stress ondersteunt het evenwicht van de drie dosha’s. Dit heeft een duidelijke harmonieuze invloed op uw lichaam en geest.

Verminder vooral in de Herfst en in de vroege Winter zo goed mogelijk alles wat uw Vata dosha uit evenwicht zou kunnen brengen, zoals overbelasting, lange reizen, laat naar bed gaan en veel televisie kijken. Luister liever naar ontspannende muziek.


Vermoeidheid, lusteloosheid en andere ongemakken verdwijnen als sneeuw voor de zon door het veranderen van je leefstijl. De juiste voeding, beweging en het volgen van de natuur opent een andere wereld voor je. Stel een stappenplan op en wees eerlijk tegen jezelf. Schrijf op waar je precies last van hebt en bezoek een ayurvedisch arts/therapeut wanneer dat wenselijk is. Ga na welke voeding je energie geeft en vraag jezelf af of je op tijd eet, je lichaam heeft nu eenmaal brandstof nodig om te kunnen functioneren. Denk aan de dingen die je altijd al hebt willen doen. Doe ze nu! Beweging geeft warmte en warmte is energie om te leven. Je zult verbaasd zijn over wat je zelf allemaal kunt.

De aanpassing van voeding, dranken en leefstijl aan de verschillende jaargetijden hoeft niet al te dogmatisch opgevat te worden.
In Ayurveda gaat het er om vooral je natuurlijke gevoel te volgen en te leren luisteren naar de
behoeften van je lichaam & geest.

De hier genoemde aanbevelingen zijn van algemene aard en doen ieder mens in de Herfst & vroege Winter goed.

Voor meer specifieke en op uw constitutie afgestemde aanbevelingen kunt u het beste contact met mij opnemen voor een ayurvedisch consult.