Voeding & Leefstijl

"TIPS VOOR DE ZOMER - het PITTA seizoen"



In Ayurveda onderscheidt men 3 energieën, de zogeheten dosha's Vata, Pitta en Kapha.
Deze energieën zijn in de natuur en ook in ons lichaam & geest werkzaam.
Voor een goed en gezond functioneren is het belangrijk dat de dosha's in evenwicht zijn.
Er zijn veel factoren die het evenwicht van de dosha's beïnvloeden, zoals onze voeding, leefstijl, werk, emoties, omgeving en niet te vergeten de seizoenen. De overgang van het ene seizoen naar het andere staat bekend als een overgangsperiode. Deze periode duurt zo'n 18 dagen. In deze 18 dagen kun je je aanpassen en meegaan in de veranderingen van het ene seizoen naar het volgende. Met de veranderende seizoenen verandert de energie in de natuur, ons lichaam en geest.

De Zomer wordt in de Ayurveda het Pitta seizoen genoemd. Pitta dosha is opgebouwd uit de elementen vuur & beetje water. Deze 2 elementen staan voor de eigenschappen heet, licht, vet, vloeibaar & beweeglijk. Voor personen met een Pitta constitutie en/of een Pitta onbalans is het vooral  van belang in dit seizoen veel aandacht te besteden aan het in balans houden van deze energie.

Wanneer in de zomer de temperatuur stijgt, neemt Pitta (= hitte) in de omgeving toe. Omdat ons lichaam de natuurlijke tendens heeft zijn balans te handhaven, vermindert het zijn inwendige vuur (agni). Dit leidt tot verlaging van de stofwisseling en tot afname van de spijsverteringskracht. U herkent dit vast uit eigen ervaring: bij warmte neemt ook vaak de eetlust af.


VOEDING

Neem bij uw maaltijden minder zout, zuur, scherp en zeer heet voedsel. Geef in plaats daarvan de voorkeur aan gerechten met zoete, bittere en wrange smaken, omdat deze Pitta reduceren. Het is erg belangrijk alleen te eten naar behoefte, omdat de spijsvertering bij grote hitte op een laag pitje staat.

Geef de voorkeur aan lichte zomergerechten met komkommer, courgette, pompoen, wortelen, asperges, broccoli, bloemkool, cottage cheese, groentesoepen, basmatirijst, gele mungbonen, amandelen, zoete vruchten, verse tuinkruiden en milde kruiden zoals koriander, venkel, geelwortel, verse gember in kleine hoeveelheden, kardemom, saffraan. Ook salades zijn nu prima als bijgerecht. Ook fruit is licht en nauwelijks belastend voor het lichaam. Gebruik ghee (geklaarde boter), oijf- of kokosolie bij het koken.

Neem bij uw maaltijden indien mogelijk minder produkten zoals tomaten, scherpe paprika, uien, maïs, yoghurt (wanneer ze niet als lassi is bereid), kwark, kaas, zure melk, zure vruchten (sinaasappels, citroenen), noten, scherpe en hete kruiden, zout, azijn, alcohol, rood vlees.


DRANKEN

Voldoende drinken is bij warmte extra belangrijk, omdat het lichaam door verhoogde transpiratie veel vocht verliest. Om de spijsverteringskracht niet te verzwakken, adviseer ik zelfs op zeer warme dagen geen ijskoude dranken te gebruiken. Geef de voorkeur aan bijvoorbeeld pepermuntthee, vers geperste vruchtensappen of zelfgemaakte lassi (lassirecepten vindt u onder het kopje Recepten). Heerlijk verfrissend is bijvoorbeeld een pepermuntlassi of lassi met rozenwater of kokosmelk.

Vermijd/verminder koffie, zwarte thee en alcohol.


LEEFSTIJL

Stel u nooit te lang aan directe zonnestraling bloot. Let er op dat het hoofd altijd koel blijft.

Voor sportieve activiteiten in de zomer geldt: rustig aan en put uzelf niet uit. Zwemmen is nu heel goed, evenals wandelen in de natuur.


Vermoeidheid, lusteloosheid en andere ongemakken verdwijnen als sneeuw voor de zon door het veranderen van je leefstijl. De juiste voeding, beweging en het volgen van de natuur opent een andere wereld voor je. Stel een stappenplan op en wees eerlijk tegen jezelf. Schrijf op waar je precies last van hebt en bezoek een ayurvedisch arts/therapeut wanneer dat wenselijk is. Ga na welke voeding je energie geeft en vraag jezelf af of je op tijd eet, je lichaam heeft nu eenmaal brandstof nodig om te kunnen functioneren. Denk aan de dingen die je altijd al hebt willen doen. Doe ze nu! Beweging geeft warmte en warmte is energie om te leven. Je zult verbaasd zijn over wat je zelf allemaal kunt.

De aanpassing van voeding, dranken en leefstijl aan de verschillende jaargetijden hoeft niet al te dogmatisch opgevat te worden.
In Ayurveda gaat het er om vooral je natuurlijke gevoel te volgen en te leren luisteren naar de
behoeften van je lichaam & geest.

De hier genoemde aanbevelingen zijn van algemene aard en doen ieder mens in de Zomer goed.

Voor meer specifieke en op uw constitutie afgestemde aanbevelingen kunt u het beste contact met mij opnemen voor een ayurvedisch consult.